Algemene informatie over padel & het spelen bij TPV Heksenwiel

Vanaf eind juni 2017 is er de mogelijkheid om padel te spelen bij TPV Heksenwiel. Het bestuur heeft de keuze gemaakt om direct 2 banen aan te leggen, aangezien je dan ook kunt deelnemen aan toernooien en competitie.

Back-flash: Begin november 2021 zijn we bij het moderiniseren van het gehele park van 2 naar 4 padelbanen gegaan.

Op deze pagina over padel kom je onder andere alles te weten over de spelregels van padel en het spelen en afhangen bij TPV Heksenwiel

Wat is padel?

Padel is een snel in populariteit groeiende racketsport die zich het best omschrijft als een combinatie van tennis en squash. Deze racketsport, al razend populair in Spanje en Zuid-Amerika, en is ook in Nederland erg in opkomst. Je speelt het als dubbelteam op een veld van 20 x 10 meter dat is omgeven door een glazen wand en hekwerk.

Wat zijn de spelregels?

Die lijken veel op de spelregels van tennis. De bal moet over het net en in het vak van de tegenstanders worden geslagen. Een keer laten stuiten mag, maar hoeft niet. Een groot verschil is dat je de bal na de stuit tegen de wand of muur mag laten komen en hem dan pas terug hoeft te slaan. Dit terugslaan mag ook weer via de muur en levert verrassende rally’s op. Opslaan doe je onderhands, waarbij de bal eerst op de grond moet stuiten voordat je slaat. Het scoresysteem is wel identiek aan dat van tennis. Meestal wordt om twee gewonnen sets gespeeld, met een tiebreak bij een 6-6 stand in games.

Welk racket gebruik ik?

Hier komen we op een groot verschil met tennis en squash: het racket heeft geen snaren, maar is in zijn geheel van kunststof (carbon, fiber of grafiet). Het racket meet maximaal 45,5 x 24 centimeter. Heb je geen racket tot je beschikking? Geen probleem, achter de bar liggen padelrackets die je kunt huren. We vragen je zorgvuldig met de rackets om te gaan, zodat we er lang plezier van kunnen hebben!

Info padelrackets

Hoe werkt het spelen en afhangen bij TPV Heksenwiel?

De tijd die je mag afhangen op een padelbaan bij TPV Heksenwiel is 60 minuten voor 4 personen en 30 minuten voor 2 personen. Je kunt gewoon met je tennispasje afhangen via het digitale afhangbord op de club maar het is tevens mogelijk via de KNLTB club app/website boekingen te doen. Als introducé van een lid padel te spelen dat kan. De introducé betaalt voor de introducépas €5,- (te verkrijgen achter de bar) of via de club app vd gastheer/gastvrouw. Iemand mag maximaal 6x per jaar worden geïntroduceerd en een lid mag maximaal 1 persoon per keer introduceren. Tijdens de corona periode moet men in overleg speelmoment bepalen en per I-Deal betaling doen aan vereniging.

Padelcommissie

Voor al je vragen is er ook een padelcommissie. Zij zijn te bereiken via het volgende e-mailadres: [email protected]