Padel Geschiedenis

Padel ontstond in 1969 in de Mexicaanse badplaats Acapulco. De bedenker van padel, Enrique Corcuera, was een rijke zakenman.

Hij had thuis niet genoeg plaats om een tennisterrein te laten plaatsen, dus bedacht hij een soortgelijke sport. Hij bakende een terrein van 10 bij 20 meter af met 3 tot 4 meter hoge muren. Een net scheidde beide zijden. Aangezien het veld kleiner was, dacht hij eraan om niet met tennisrackets te spelen, maar met kleinere houten rackets.

Aanvankelijk werd padel alleen gespeeld door de Mexicaanse elite, maar via Alfonso De Hohenlohe, een Spaanse vriend van Corcuera, belandde padel ook in Spanje. De Hohenlohe introduceerde de sport in Marbella, waar in 1974 de eerste Europese padelclub werd opgericht. De eerste spelers waren rijke vrienden van De Hohenlohe. De promotie via koning Juan Carlos en Manolo Santana, voormalig Wimbledon-winnaar, deed de groei drastisch versnellen.

Toen nadien een andere vriend van De Hohenlohe, Julio Menditengui, padel naar Argentiniƫ bracht, was de trein helemaal vertrokken. In Argentiniƫ groeide padel uit tot een nationale sport met meer dan 10.000 terreinen en 2 miljoen beoefenaars. In Spanje werd de kaap van 1 miljoen reeds bereikt in de jaren 90 en is na voetbal met 6 miljoen beoefenaars de grootste sport. Wereldwijd zijn er ongeveer 16 miljoen beoefenaars (2020). Spanje en Argentiniƫ blijven voorlopig ook de toplanden in de internationale competitie.

De eerste baan werd door Guus Hiddink, destijds coach van PSV, aangelegd bij het Philipsstadion op verzoek van de Zuid Amerikaanse spelers. Inmiddels zijn er 115 locaties met in total 228 banen waar je padel kunt spelen (maart 2021) en waar ook verschillende toernooien en competities worden georganiseerd.

Het is de snelst groeiende sport van Nederland. Ons land telt op dit moment al meer dan 20.000 padelspelers. En de groei zet door. In 2024 verwachten we 100.000 padelspelers, 400 locaties en 3.000 teams. Die populariteit is goed te verklaren: het is een dynamische en laagdrempelige sport, een sociale sport, die goed past bij de tennisverenigingen. Het is dan ook een aantrekkelijke aanvulling op het aanbod van onze vereniging.

Bekijk op Youtube